Szanowni Państwo,
Uprzejmie informujemy, że w 2025 roku planowane jest ogłoszenie naboru w ramach Planu Strategicznego Wspólnej Polityki Rolnej PS WPR – Działanie I.10.10.1 Obszar A Inwestycje w zakresie systemów indywidualnego oczyszczania ścieków – przydomowe oczyszczalnie ścieków. Beneficjentem przyznania pomocy może być wyłącznie gmina lub związek międzygminny. Wysokość możliwych środków przypadających na jednego beneficjenta jest ograniczona i wynosi 1,5 mln złotych (jest to limit dla całej gminy).
W związku z powyższym Gmina Janowiec przygotowuje niezbędną dokumentację związaną z udziałem w tym naborze.
Pomoc będzie przyznana na operacje polegające na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków, na terenach położonych poza obszarami aglomeracji zdefiniowanymi w Krajowym Programie Oczyszczania Ścieków Komunalnych, na których nie ma możliwości budowy kanalizacji sanitarnej lub gmina nie planuje w najbliższych 5 latach inwestycji polegającej na rozbudowie istniejącej infrastruktury. Pomoc może być przyznana do wysokości 75 % wartości kosztów i nie mniej niż 30 % kosztów kwalifikowanych oraz wykorzystana do 24 miesięcy od czasu podpisania przez gminę umowy o dofinansowanie.
Dofinansowaniem planuje się objąć ok. 70 przydomowych oczyszczalni ścieków, spełniających wymagania naboru oraz normę EN 12566-3+ A2:2013.
Szacuje się, że całkowity koszt wykonania jednej przydomowej oczyszczalni ścieków spełniających ww. normę wyniesie ok. 20-25 tys. zł. Natomiast wkład mieszkańca wyniesie do 25% wartości oczyszczalni, tj. ok. 5 000 – 6 250 zł.
W związku z powyższym zachęcamy mieszkańców do wypełnienia załączonej deklaracji będącej wstępną diagnozą zapotrzebowania i dostarczenie jej do Urzędu Gminy Janowiec w terminie do 15 października 2025 r. Deklaracje należy składać w Biurze Podawczym Urzędu (pok. nr 1 na parterze budynku). Po weryfikacji złożonych deklaracji pod kątem wytycznych programu zostanie przygotowany wniosek o dofinansowanie projektu.
Zebrane deklaracje będą podstawą do zweryfikowania prawnych i technicznych możliwości wybudowania oczyszczalni na terenie poszczególnych posesji, a następnie posłużą do przygotowania dokumentacji projektowej oraz skompletowania wszystkich dokumentów potrzebnych do aplikowania o środki unijne.
Na podstawie złożonych deklaracji zostanie sporządzona lista główna oraz ew. lista rezerwowa. O kolejności wpisania na listę decyduje data wpływu deklaracji do Urzędu Gminy.
Projekt będzie realizowany wyłącznie w przypadku otrzymania dofinansowania.
Załącznik do pobrania: