Miasto Puławy w dniu 29 sierpnia 2025 r. podpisało z Zarządem Województwa Lubelskiego umowę o dofinansowanie projektu pn. „Szkoły bez barier” w ramach MOF.
Program: Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Okres realizacji: 06.05.2024 r. – 31.12.2026 r.
Całkowita wartość projektu: 5 130 716,36 zł
Wartość dofinansowania: 4 361 108,90 zł
Miasto Puławy w dniu 29 sierpnia 2025 r. podpisało z Zarządem Województwa Lubelskiego umowę o dofinansowanie projektu „Szkoły bez barier”. Projekt został wybrany w ramach ogłoszonego naboru wniosków o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektów Priorytet VII Lepsza dostępność do usług społecznych i zdrowotnych, Działanie 7.5 Infrastruktura edukacyjna w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1,2,3,4,5,6) FELU.07.05-IZ.00-001/25 w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego na lata 2021-2027.
Projekt realizowany jest przez Miasto Puławy w partnerstwie z Gminą Janowiec, Gminą Końskowola, Gminą Żyrzyn, Gminą Puławy oraz z Gminą Kazimierz Dolny i zakłada realizację zadań inwestycyjnych w wybranych placówkach oświatowych w ramach infrastruktury włączającej dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w gminach tworzących Miejski Obszar Funkcjonalny Miasta Puławy.
Celem projektu jest przekształcenie i adaptacja infrastruktury edukacyjnej w placówkach oświatowych gmin tworzących MOF w celu zapewnienia pełnej dostępności do edukacji osobom z niepełnosprawnościami. Projekt zakłada eliminację barier architektonicznych, poprawę dostępności budynków oraz dostosowanie przestrzeni edukacyjnych do potrzeb uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności, co przyczyni się do zwiększenia integracji społecznej i umożliwi równy dostęp do edukacji.
W ramach realizacji projektu planowane są następujące inwestycje:
Miasto Puławy – projekt zakłada budowę wind zewnętrznych dedykowanych dla osób niepełnosprawnych, wraz z robotami towarzyszącymi, w tym montażem platformy schodowej oraz budową podjazdów dla osób niepełnosprawnych, w czterech szkołach: SP Nr 4, SP Nr 10, SP Nr 11 oraz ZSO Nr 2.
Gmina Końskowola – w ramach projektu planuje budowę trzech pochylni dla osób z niepełnosprawnościami przy szkołach w miejscowościach Chrząchów, Pożóg i Końskowola.
Gmina Janowiec – zakres przedsięwzięcia obejmuje usunięcie barier architektonicznych na parkingu znajdującym się przy budynku szkół w Janowcu, wyznaczenie miejsca do parkowania dla osób niepełnosprawnych, likwidację wszystkich progów przy dojściu z parkingu do budynku oraz likwidację wąskich przejść w szkole poprzez przesunięcie drzwi wejściowych. Ostatnim elementem przedsięwzięcia będzie montaż ruchomej platformy przyschodowej do transportu osób niepełnosprawnych wewnątrz budynku szkoły.
Gmina Puławy – projekt będzie dotyczył dobudowy windy zewnętrznej dla osób ze szczególnymi potrzebami do istniejącego budynku Szkoły Podstawowej w Zarzeczu.
Gmina Żyrzyn – przedmiotem projektu jest budowa windy zewnętrznej – podnośnika zabudowanego w SP w Osinach, przebudowa i adaptacja toalet dla osób ze szczególnymi potrzebami w szkołach Podstawowych w Żyrzynie, Osinach oraz wykonanie przebudowy toalety z wykonaniem podjazdu dla osób ze szczególnymi potrzebami w SP w Skrudkach.
Gmina Kazimierz Dolny -projekt będzie realizowany w trzech Szkołach Podstawowych: w Bochotnicy, Rzeczycy oraz Dąbrówce. W ramach zaplanowanych działań przewidziano: modernizację łazienek z dostosowaniem ich do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, przebudowę sal zajęciowych w celu eliminacji progów oraz dostosowanie wejść do budynków tak, aby były w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.
Za realizację projektu będzie odpowiedzialna każda z gmin w swoim zakresie. Partnerem wiodącym jest Miasto Puławy.
Projekt zakłada szereg działań mających na celu likwidację barier architektonicznych w obiektach oświatowych w celu umożliwienia pełnego dostępu do edukacji dzieciom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Główną grupą docelową tego przedsięwzięcia są dzieci niepełnosprawne, które na co dzień napotykają trudności związane z dostępnością do szkół i pełnym uczestnictwem w procesie edukacyjnym. Dostosowanie obiektów do ich potrzeb jest kluczowym elementem, który zapewni im równe szanse i pełną integrację w społeczności szkolnej. Dzieci niepełnosprawne często borykają się z barierami architektonicznymi, które uniemożliwiają im swobodny dostęp do różnych części szkoły, w tym sal lekcyjnych, toalet, czy też przestrzeni wspólnych. W przypadku uczniów na wózkach inwalidzkich, problemy takie jak brak odpowiednich podjazdów, wind, czy platform schodowych stają się poważnym utrudnieniem w codziennym funkcjonowaniu, ograniczając ich możliwości edukacyjne, społeczne i fizyczne. W ramach tego projektu podejmowane są działania, które mają na celu stworzenie przyjaznego i bezpiecznego środowiska, w którym dzieci z niepełnosprawnościami będą mogły uczestniczyć w zajęciach edukacyjnych, korzystać z pełnej infrastruktury szkoły i rozwijać się w sposób zgodny z ich potrzebami. Działania te obejmują przystosowanie budynków do wymagań osób ze szczególnymi potrzebami. Dostosowanie szkół do potrzeb dzieci niepełnosprawnych nie tylko zwiększa ich komfort, ale także ma kluczowe znaczenie w zakresie ich integracji z rówieśnikami i nauczycielami. Tego typu zmiany przyczyniają się do poprawy jakości edukacji, umożliwiając dzieciom pełne uczestnictwo w zajęciach, co sprzyja ich rozwojowi intelektualnemu, emocjonalnemu i społecznemu. Projekt jest odpowiedzią na rosnące potrzeby społeczne, a także zapewni trwałe i długofalowe korzyści dla przyszłych pokoleń uczniów.
#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE